Co zkontrolovat, když kampaň nejede

Znáte to – tvorbou kampaní strávíte několik dní, konečně je spustíte a zjistíte, že nejedou tak dobře, jak jste si plánovali. Ať už optimalizujete na konverze, prokliky, nebo máte jiný cíl, tak je důležité si kampaně projít a zjistit, kde je chyba. Každý postupuje jinak – pokusím se Vám nastínit 10 věcí, které se vždy hodí zkontrolovat, než začnete dělat závěry.

1. Máte dostatek dat?

Často se stává, že hodnotíte kampaně příliš brzy. Nespěchejte! Pro hodnocení je potřeba mít dostatek dat, aby byly Vaše závěry přesné. CTR 50% vypadá dobře, ale pokud jsou 2 zobrazení a 1 proklik, tak to nic neříká o nastavení kampaně – tak pěkné CTR může být taky náhoda (statistická chyba). Souvisí to spíše s analytikou, než s optimalizací PPC, ale všechno to do sebe zapadá. Než se pustíte do hodnocení, tak se ujistěte, že máte reprezentativní vzorek dat.

2. Vyhledávací dotazy

První, kam se vyplatí podívat jsou vyhledávací dotazy – je to výpis přesných frází, které uživatelé hledají, a na které se zobrazil Váš inzerát. Pořádně si je projděte a zkontrolujte, zda tam nenajdete něco podivného. Uživatelům do hlavy nevidíte a nikdy nevíte, co můžou hledat. V AdWords se k nimi dostaneme na záložce Dimenze > Zobrazit vyhledávací dotazy – zobrazit je lze na úrovni kampaně i sestavy. U Skliku se musíme prokliknout přímo do sestavy a následně na záložce Klíčová slova kliknout na Vyhledávací dotazy.

 

AdWords - vyhledávací dotazy

AdWords – vyhledávací dotazy

Sklik - vyhledávací dotazy

Sklik – vyhledávací dotazy

 

3. Možnosti shody klíčových slov

Možná to nevíte, ale Google v základním nastavení zobrazuje inzeráty i na vyhledávací dotazy, které jsou pouze podobné Vašim klíčovým slovům. Příklad: máte v kampani klíčové slovo Auto, ale inzerát se zobrazí i na vyhledávací dotaz Motorka – Google prostě usoudí, že to je podobné a uživatel by se mohl zajímat i o Váš inzerát. Zatrhnout toto chování musíte aktivně Vy. Jednak v nastavení kampaní je položka Možnosti shody klíčových slov u které musíte zaškrtnout Nezahrnovat blízké varianty. Poté ještě musíte upravit klíčová slova ve volné shodě – ke každému KW musíte na začátek přidat plusko (+) – tzv. modifikátor volné shody. Jedině tak získáte absolutní kontrolu nad tím, na co se Váš inzerát bude zobrazovat.

Možnosti shody klíčových slov

Možnosti shody klíčových slov

4. Zobrazování na mobilech

Na různých zařízeních bude mít kampaň různý výkon. Zkontrolujte si tedy, zda Vám statistiky nekazí třeba mobilní zařízení. U AdWords tuto položku naleznete v sekci Nastavení > Zařízení. Na základě statistik tak můžete mobily omezit, nebo přímo vypnout. V Skliku si můžeme vytvořit statistický report s rozdělením na zařízení.

Zařízení

Zařízení v AdWords

 

Zařízení v Skliku

Zařízení v Skliku

5. Oblasti a jazykové nastavení

Cílíte na správné publikum? Zkontrolujte si, zda nemáte příliš široké/úzké regionální nastavení – pokud propagujete restauraci v centru Brna, tak zřejmě nechcete cílit na celou ČR. U eshopu naopak chceme zasáhnout celou ČR. Google je zde zase chytřejší, než my, a tak je v původním nastavení zapnuto Uživatele, kteří se nacházejí v cílené oblasti nebo vyhledávají či prohlížejí stránky týkající se této oblasti (doporučeno) – Google tedy zobrazuje inzeráty i mimo námi nastavenou oblast (pokud si myslí, že to je relevantní). Pokud se tomu chceme vyhnout, tak je nutné zvolit druhou možnost nastavení Uživatelé v cílených oblastech.

Dále se musíte podívat na jazykové nastavení – někdy se chybně nastavuje pouze český, popř. anglický jazyk. Žije u nás spousta cizinců, kteří mívají nastavené PC ve svém rodném jazyce – proč jim neukázat náš inzerát, pokud hledají naše služby.

AdWords - oblasti a jazyky

AdWords – oblasti a jazyky

6. Reklamní/Vyhledávací síť

Může se to zdát jako samozřejmé, ale zkontrolujte si v nastavení i to, zda cílíte na správné sítě. Při vytváření nás Google i Seznam tlačí k využívání všech funkcí a proto jsou v základu zapnuty všechny sítě. Podívejte se, zda se nezobrazujete i tam, kde nechcete. Kampaně pro obsahovou síť se musí tvořit jinak, než pro vyhledávání – kazit statistiky nám tedy může i toto.

Nastavení sítí

Nastavení sítí

7. Zkontrolovat denní limity

Čekali jste více prokliků/objednávek? A nebrzdí Vaše kampaně zbytečně malý denní limit? Zkontrolujte si, zda máte dostatečně nastavené limity – pokud Vám všechny cíle vychází dobře, tak přece kampaně nemusíte škrtit!

8. Statistiky aukcí

Chcete vědět jak si vedou Vaše reklamy oproti konkurenci? V AdWords se můžete podívat! U statistik aukcí zjistíte, jak velká konkurence na Vámi zvolená klíčová slova opravdu je. Statistiku si můžete vyjet na úrovni kampaně, nebo reklamní sestavy.

AdWords - statistiky aukcí

AdWords – statistiky aukcí

9. Umístění reklamní sítě

V Skliku i AdWords se můžete podívat, kde se zobrazují Vaše reklamy v obsahové síti. Ze statistik tedy můžete vydedukovat, co vyloučit. Prodáváte-li zboží pro muže v věku 50+, tak se určitě nechcete zobrazovat na stránkách typu mimibazar apod. V AdWords toto naleznete pod záložkou Reklamní síť > Umístění. V Skliku musíte být na úrovni sestavy na záložce Umístění, kde si lze prokliknout zvolená umístění, či si zobrazit Automatická umístění.

AdWords - umístění

AdWords – umístění

Sklik - umístění

Sklik – umístění

10. PLA – srovnání s konkurencí

V PLA se můžete podívat na srovnání CTR, max. CPC a podílu zobrazení s konkurencí. Tuto metriku můžete použít pro následnou optimalizaci – pokud vidíte, že máte oproti ostatním nízké CTR a přitom máte větší CPC, tak je zřejmě něco špatně. Podíl zobrazení zase určuje, zda se zobrazujete na všechny aukce vyvolané zadáním dotazu. Nízké číslo zase znamená, že máte špatně nastavenou CPC, nebo jiný problém v kampani.

PLA - srovnání s konkurencí

PLA – srovnání s konkurencí

A co kontrolujete v kampaních Vy? Pochlubte se v komentářích!

 

Podělte se s ostatními...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

You may also like...

1 komentář

  1. Robert Štípek napsal:

    vyhledávací dotazy > V članku melo zaznit, ze v AdWords obsahuje výpis vyhledavacich dotazu priblizne z 90% pouze klicova slova, ktera privedla proklik, nikoli slova, ktera spustila zobrazeni reklamy. A ani seznam proklikavanych dotazu neni kompletni.

    Naopak, v Skliku je seznam slov kompletní.

Napsat komentář: Robert Štípek Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *