Dnes (19.10.2015) byla do ostrého provozu spuštěna nová funkce v Skliku – Produktové inzeráty! Jedná se víceméně o kopii Google Shopping kampaní – ve vyhledávání na Seznam.cz se nyní budou zobrazovat i produktové inzeráty s obrázky a cenou produktu:
Jak to funguje a jak to nastavit?
Sklik si tahá data z databáze Zboží.cz a ty pak porovnává s tím, co lidé hledají – na produktová klíčová slova (např. Sony Bravia KDL3000) poté zobrazí nabídku produktů inzerentů z Skliku. Nezadáváte žádná klíčová slova, ani podobu inzerátů – to vše si řídí Seznam sám. Jsou pouze dva způsoby, jak ovlivnit zobrazování Produktových inzerátů – úpravou feedu a navýšením/snížením CPC.
Pro nastavení musíte udělat pár věcí:
1) Vytvořit feed
Pokud ještě nemáte, tak si založte účet na Zboží.cz a vytvořte feed dle specifikací.
Před vytvoření feedu si promyslete následnou strukturu kampaně, protože tu budete dělat pouze z informací ve feedu. Doporučuji používat parametry <CUSTOM_LABEL_0> a <CUSTOM_LABEL_1>, které při rozdělování kampaně využijete (zboží v akci, vysoká marže…). Je to stejné jako u Shopping kampaní v AdWords.
2) Propojit Sklik a Zboží.cz
V Skliku propojíme náš reklamní účet s účtem Zboží.cz, ze kterého chceme čerpat feed.
Budeme k tomu potřebovat login a heslo do Zboží.cz
Nutnost zadat přihlašovací údaje Zboží.cz do Skliku mi přijde jako nešťastné řešení – ne každý správce PPC zná login do porovnávačů. U agentur tak bude potřeba spolupráce klienta.
3) Vytvořit produktovou kampaň v Skliku
V účtu Sklik.cz klikneme na Vytvořit kampaň a z nabídky vybereme Produktová:
V nastavení si kampaň pojmenujeme, nastavíme denní rozpočet, zvolíme provozovnu, ze které se nám mají brát data z feedu a nastavíme svou první sestavu.
4) Rozdělit kampaň do sestav
Poslední krok je jeden z nejdůležitějších – na různé produkty (produktové kategorie) totiž chcete mít různou CPC. Kampaň si tedy rozdělte do jednotlivých sestav a v nich vytvořte Produktové skupiny. Jedna sestava může mít více produktových skupin, doporučuji však dodržovat zásadu – jedna sestava = jedna produktová skupina.
Pozn.: Můžete vybrat několik kritérií pro Produktovou skupinu – ve skupině pak budou produkty, které splňují všechna zvolená kritéria (Výrobce=Sony & Štítek 1=V akci & Štítek 2=Nad 10 000 Kč).
Závěrem
Jedná se o novou funkci, kterou Seznam teprve zkouší. Proběhla sice měsíční beta, ve které jsme si vyzkoušeli, jak se tyto nové inzeráty chovají – a Seznam si mezitím vyladil své algoritmy – ale pořád se mi zdá, že se je co zlepšovat. Jednak se určitě bude ladit to, na jaké výrazy se inzeráty zobrazují, a také rozhraní v Skliku bude potřeba dodělat.
Chybí mi např:
- Vyhledávací dotazy, které spouští inzeráty (statistiky)
- Možnost některá KW vyloučit
- Import/Export produktových kampaní
- Hromadné zobrazení Produktových skupin
Z jakého důvodu doporučuješ používat -> jedna sestava = jedna produktová skupina ? 🙂
Lépe se s tím pak pracuje – např. automatická pravidla jde nastavit jen na reklamní sestavy (bidování).