Chtěli jste někdy použít do inzerátu údaje, které se často mění (cena, datum, značka…), ale něchtěli jste každou úpravou přijít o historii statistik inzerátu? Nyní je zde jednoduché řešení, které lze i automatizovat – personalizátory AdWords Ad Customizers!
Co to je?
Donedávna jste podobného efektu mohli docílit pomocí použití AdWords parametrů – ty však měly několik nevýhod: byly pouze dva a daly se definovat jen na úrovni klíčového slova. Nedávno Google přišel s novou funkcí Ad Customizers (personalizátory reklam) díky které můžete do inzerátu dynamicky dosazovat jakýkoliv údaj (čísla, ceny, datum i text).
Odpočet
Nejjednodušší funkce je možnost odpočtu do určitého data. Pokud začnete v adminu v editaci inzerátu psát { (složenou závorku), tak na Vás vyskočí okýnko s výběrem:
Po vybrání možnosti Odpočet můžeme nastavit jednotlivé položky – vše je jednoduché na pochopení a opatřeno popisky:
V inzerátu pak zápis vypadá tatko: {=COUNTDOWN(„2015/04/12 00:00:00″,“cs“,5)} – za celou tuto závorku pak Google sám doplní 3 dny (nebo počet dní podle toho jaké je datum):
Více informací o nastavení odpočítávání: https://support.google.com/adwords/answer/6093368
Vytvoření dat pro Ad Customizers
Pokud chceme využívat personalizátory ve velkém, tak budeme muset vytvořit tzv. Feed, kde budou jednotlivé položky definovány. Tento feed pak musíme pravidelně aktualizovat a nahrávat do AdWords – buď ručně, nebo automaticky přes API. Bohužel si AdWords neumí stahovat feed např. jednou denně jako to je u Merchant Centra.
Cesta k feedu je: Sdílená knihovna > Firemní údaje > + Údaje > Údaje nástroje pro personalizaci reklam
Položky feedu můžeme definovat na úrovni kampaně, sestav i klíčových slov.
Ukázka jak takový feed může vypadat (šablona z AdWords): http://www.gstatic.com/adextensions/ad-customizer-template.csv
Použití Customizers v reklamách
Do inzerátu se pak píše parametr, pomocí kterého se odkazujete na konkrétní položku vytvořeného feedu. Máme-li tedy feed s názvem Data a v něm položku Cena, tak do inzerátu vložíme {=Data.Cena}. V našem případě se feed jmenuje prostě Feed a položky se jmenujou Price a Delivery.
Výsledná reklama s vyplněnými personalizátory pak vypadá třeba tako:
Aktualizace položek feedu u nás probíhá automaticky pomocí AdWords API – na implementaci však již musíte být programátor. Jde to i ručně – v tom případě však musíte pokaždé aktualizovaný feed nahrát do sdílené knihovny AdWords.
AdWords skrip pro nahrání feedu
Pro aktualizaci feedu existuje i AdWords skript, který tahá data z Google Disku – pořád zde však zůstává nutnost zařídit, aby ve feedu byla aktualní data.
Ad Customizers AdWords Script: https://developers.google.com/adwords/scripts/docs/solutions/customizer
Na co si dát pozor
Personalizátory zatím používáme docela krátce, ale přesto si dovolím pár rad na co nezapomenout:
- V každé sestavě musí být minimálně jeden statický inzerát (bez customizeru)
- Položky feedu podléhají kontrole, takže chvíli trvá, než je Google schválí
- Po doplnění položek z feedu musí inzerát splňovat limit znaků – jinak bude zamítnut
- Pokud na aktualizaci feedu používáte API, tak nezapomeňte vytvořit také CustomerFeed
- Nedoporučuje se používat v názvech feedu a položek mezery a interpunkci
Závěr
Ad Customizers jsou skvělou funkcí pro pokročilou práci s inzeráty – díky nim můžete do textu dosadit téměř jakýkoliv údaj z vaší databáze. Jediným problémem může být složitější implementace, ale šikovnější programátor by si měl poradit.
Rozhodně bych doporučoval vyzkoušet si alespoň odpočet do data (konec výprodeje, datum začátku koncertu…) a vytvořit si ručně menší feed.
Super článek, děkuji za perfektní popis a zpracování.
Těším se do budoucna na údaje o efektivitě takových to inzerátů.